Europese Commissie onderzoekt distributie Guess

Europese Commissie onderzoekt distributie Guess

De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar de mededingingsrechtelijke toelaatbaarheid van de distributiepraktijken van het kledingmerk Guess. De Commissie onderzoekt vooral of Guess haar distributeurs beperkingen oplegt bij grensoverschrijdende verkoop, zoals beperking van de online verkoop en de verkoop aan detailhandelaren in andere lidstaten van de EU.

 

Het staat bedrijven in beginsel vrij hun distributieovereenkomsten en distributiebeleid naar eigen inzicht op te stellen, maar zij moeten daarbij wel de spelregels van het mededingingsrecht in acht nemen. Die spelregels worden vooral gevormd door het kartelverbod. Het kartelverbod verbiedt overeenkomsten tussen ondernemingen, en dus ook producenten en hun distributeurs, die de mededinging merkbaar kunnen beperken. Zo werd door de Duitse mededingingsautoriteit aan matrassenfabrikant Recticel een boete opgelegd van € 8,2 miljoen voor overtreding van het kartelverbod doordat Recticel met haar distributeurs afsprak dat de producten niet onder een bepaalde prijs verkocht zouden worden. Die afspraak betrof ook de online dealers en was een reactie op de toegenomen online verkoop. Online dealers mochten zich een erkende dealer noemen en het logo van Recticel gebruiken onder de voorwaarde dat zij (ook) online de minimumprijzen zouden hanteren. Daarmee werd de prijs kunstmatig hoog gehouden en de concurrentie beperkt.

 

Het onderzoek naar de distributiepraktijken van Guess staat weliswaar op zichzelf, maar past binnen de focus van de Commissie op de mededingingsrechtelijke toelaatbaarheid van verticale afspraken – zoals distributie –  in de e-commerce sector. In het onlangs gepubliceerde rapport constateert de Commissie diverse mededingingsproblemen in deze sector, zoals het beperken van de online verkoop en de vrijheid van de distributeur om zelf zijn prijzen te bepalen.

 

Het e-commerce rapport en het onderzoek van de Commissie naar de distributie van Guess illustreren dat het belang van het mededingingsrecht in de distributiepraktijk toeneemt. Ondernemingen doen er goed aan om hun distributieovereenkomsten en het distributiebeleid onder de loep te nemen en te beoordelen of deze in lijn met het mededingingsrecht zijn.

 

Uiteraard zijn onze mededingingsrechtadvocaten Natascha Linssen, Sjaak van der Heul en Selma van Ramele u daarbij graag van dienst.

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • del.icio.us
  • email
  • PDF
  • Print
Naar boven scrollen